Trendul Comerțului Online 2018 – 2019

Trendul Comerțului Online 2018 – 2019. Analiza Statistică ARMO

În urmă cu câteva zile, Agenția Română a Magazinelor Online (ARMO) a transmis printr-un comunicat de presă, o analiză statistică cumulată ASE 2017, Kantar Millward Brown din 2018 din care reiese că trendul comerțului online tinde să ajungă în 2019 la 3,6 miliarde de euro.

Alte câteva date interesante pentru antreprenori sau pentru cei care intenționează să-și deschidă un magazin sau o afacere de marketing online…

  • 8,28 milioane de români au făcut cel puțin o dată cumpărături online, România depășind țări precum Grecia, Portugalia, Italia, Croația și Bulgaria la procentul de clienți online din total populație
  • Comerțul online a crescut în 2018 cu 30% față de anul 2017, ceea ce denotă un trend ascendent.
  • Numărul magazinelor online active în România s-a dublat de la 7.000 în 2017, la 14.000 în 2018.

În acest moment, conform Institutului Național de Statistică, sunt 12,6 milioane de români cu vârstă cuprinsă între 16 și 65 de ani și 11 milioane de utilizatori de internet dar, așa cum declara Florinel Chiș, director executiv al Asociației Române a Magazinelor Online și Chief Technology Advisor în cadrul EMOTA (European eCommerce and Omni-Channel Trade Association),

Comerțul online din România este pe un trend ascendent, însă legislația este învechită, fapt ce poate împiedica dezvoltarea acestuia în contextul global de astăzi. De aceea, este nevoie de actualizarea legislației existente dinaintea intrării României în Uniunea Europeană conform directivelor europene în vigoare, astfel încât să existe condiţii similare pentru comercianţii români şi cei internaţionali.”

În același registru, în raportul DESI pe 2018 (Indicele Economiei şi Societăţii Digitale) se arată că

„Gradul de digitalizare al industriei locale plasează România la coada clasamentului european, informaţie care din păcate se suprapune cu o populaţie la fel de slab pregătită în domeniul IT&C. În timp ce în Irlanda, de exemplu, 23% din afacerile generate de IMM-uri se obţin prin clicuri, în România rata este de 5%.”

Ce înseamnă acest lucru și cum ne ajută aceste statistici? 

Pe de o parte, un potenţial de creştere pierdut ce necesită o strategie na­ţio­nală clară pentru digitalizarea in­dustriei de e-commerce și marketing online. Iar pe de altă parte, un „teren fertil” cu o piață imensă, oportunități multiple și un trend ascendent pentru românii care vor să vândă și/sau să cumpere online. 🛒

Conform INS, România are o populație de aproximativ 19,5 milioane de locuitori, dintre care 12,6 milioane se încadrează în categoria de vârstă 16 – 65 de ani, iar 11 milioane sunt utilizatori de internet.

Conform studiului Kantar Millward Brown, până în 2018, în România au fost înregistrați 8,28 milioane de e-shoppers. 38% dintre români au făcut cumpărături online cel puțin o dată, în ultimele 12 luni, iar acest procent este mai mare comparativ cu cel din alte țări europene precum Grecia (36%), Portugalia (36%), Italia (34%), Croația (29%) și Bulgaria (26%).

Ce mai înseamnă acest lucru și cum ne pot ajuta aceste statistici? 

  • Devenind un generator afaceri, extinderea în mediul online devine o oportunitate nu doar de menținere, dar și de creșterii afacerii . Mai ales, prin folosirea marketing-ului strategic și a pâlniilor de vânzări (mai cunoscute sub termenul de „sales funnel”).
  • Dublarea numărului de magazine online active din România conduce la o estimare de creștere pentru 2019 cu aproximativ 7%, ajungându-se astfel la 15.000 de magazine online active. Ceea ce este încă puțin și lasă loc de creștere și consolidare a pieții, „pionierilor”.
  • Vânzările pentru categoriile fashion, home&deco, jucării, casă și grădină, produse pentru copii, au un potențial de creștere ridicat în următorii ani, crearea unor magazine strict nișate putând oferi avantajul „Oceanului albastru”.

Care sunt beneficiile unui magazin online pentru clienți?

  • Au la dispoziție o varietate  mare de mărci, servicii și produse
  • Au la dispoziție un raport mai bun calitate-preț, produsele putând fi comparabile în mod transparent
  • Au acces rapid la cele mai noi produse sau ultimele apariții pe piață prin abonarea la newsletter
  • Au acces la recenziile altor cumpărători,
  • Au posibilitatea unor variante de livrare diverse, posibilitatea de retur gratuit și
  • Dispun de o varietate a metodelor de plată (card, rate online, ramburs, online banking).

25% dintre români preferă să plătească cumpărăturile cu cardul, iar acest procent este în creștere comparativ cu anul trecut. Conform studiului Kantar Millward Brown din 2018, cumpăratul produselor de pe dispozitive mobile a ajuns la un procent de 57,3% cu tendință de creștere.

În concluzie, trei idei de reținut:

  1. Mediul online reprezintă un generator de business-uri online și de creștere a veniturilor (magazine online, servicii de marketing, afiliere, coaching și consultanță s.a.)
  2. Extinderea în mediul online reprezintă o oportunitate prin care o afacere mică poate supraviețui marilor lanțuri comerciale
  3. Folosirea modelului strategic de sales funnel reprezintă Sfântul Graal pentru toți antreprenorii și posesorii de magazine online.

Apropo, tu cum interpretezi aceste statistici?

Comments

About the Author Adrian Iacob

Online Business & Marketing Sr. Consultant, Strategist

follow me on: