Cu mai puțin de 48 ore înainte de începerea alegerilor electorale, unul dintre cei mai buni experți din lume în marketing, Russell Brunson, co-fondator Click Funnels, a făcut o analiză comparativă a 7 elemente de marketing și PIAR folosite în cursa pentru președinția SUA, de către echipele celor doi candidați, Donald Trump și Kamala Harris. Pe baza acestora, la final și-a exprimat părerile legat de cine va învinge. Dacă analiza făcută a fost corectă, te las pe tine să apreciezi la final. Din punct de vedere profesional, părerea mea este că prin acest material, co-fondatorul ClickFunnels își dovedește, încă o dată, expertiza și experiența.
Deci,
De regulă, într-un audit de marketing, elementele care se iau spre analiză sunt:
E important de înțeles din start că acestea sunt elementele cheie ale oricărei campanii de marketing de succes (nu doar pentru o întrecere electorală)!
În analiza modelului de marketing ales de fiecare candidat, Mesajul Principal (Promisiunea, USP-ul sau Sloganul campaniei) – a fost primul indicator analizat. O analiză bine documentată făcută în 2020 și publicată în cartea Expert Secrets, la condus pe Brunson la următoarea concluzie:
„Am găsit un model fascinant pe care cred că majoritatea oamenilor îl ignoră complet. Aproape toți candidații care au câștigat la președinție și au fost aleși, de la George Washington până astăzi, au câștigat datorită capacității lor de a crea o viziune asupra viitorului pe care oamenii și-o doresc cel mai mult. În mod destul de interesant, fiecare dintre câștigători a prezentat și o nouă oportunitate, în timp ce învinșii ofereau soluții de îmbunătățire.”
Altfel spus, mesajul principal al unei campanii de marketing, sau Marea Promisine poate fi bazat pe rezolvarea unei probleme actuale, focus pe Prezent (lupta pentru interzicerea avortului la femei – Kamilla Haris) sau pe o cauză de rezolvat în VIITOR.
Pornind de la această observație, Russell a început analiza comparativă prin evaluarea mesajele principale ale celor doi candidați. Dacă lozinca lui Trump, „Make America Great Again„(Facem America din nou Mare), reprezintă o „cauză orientată spre viitor„, mesajele Kamalei Harris, „We choose Freedom” (Noi alegem Libertatea) și „When we fight, we win” (Când luptăm, câștigăm), sunt centrate pe timpul prezent. Conform principiilor expuse și în „Expert Secrets” mesajele orientate spre viitor tind să fie mai eficiente în campaniile electorale, deoarece oferă o viziune inspiratoare pentru alegători.
Următorul lucru analizat fost eficiența landing page-urilor (paginilor oficiale de site) și a pâlniilor de vânzare ale celor doi candidați. De observat că paginile ambilor candidați au folosit elemente comune, precum apeluri la donații și recrutare de voluntari, însă, expertul în marketing online Russell Brunson a considerat că Trump a avut o abordare mai persuasivă în ceea ce privește copywriting-ul. Iar acest lucru a oferit motive mai clare și mai convingătoare pentru susținători să facă donații care să sprijine campania. Și cu această ocazie, Brunson a căutat să sublinieze că în marketing, tehnicile de persuasiune și conținutul orientat spre acțiune sunt esențiale pentru a determina reacția dorită de la audiență.
După cum se știe, rolul reclamelor și al publicității plătite este acela de a crea vizibilitate și de a atrage oameni care să adere la campanie, să doneze sau să devină simpatizant prin înrolarea ca voluntar. La acest capitol, se cifrele au arătat că Kamala Harris a avut un avantaj evident. La momentul analizei, conform BallotPedia.org, Kamala cheltuia aprox. 5 milioane de dolari/zi pentru publicitate, comparativ cu 2-3 milioane, cât cheltuise Trump.
Sursa: https://ballotpedia.org/Presidential_election_campaign_finance,_2024
Conform unui principiu fundamental de marketing, „Cine poate cheltui cel mai mult pentru achiziția de noi clienți, acela câștigă„. Astfel că, din acest punct de vedere, având investit un buget semnificativ mai mare pentru publicitate, Kamala Harris a avut posibilitatea de a-și expune mesajul electoral în fața unui public mult mai larg.
Analiza prezenței pe canalele de social-media a celor doi candidați a fost una dezamăgitoare. Având în vedere bugetele investite în publicitate plătită, engagementul, numărul de followeri și interacțiuni la postări organice a fost considerabil foarte redus. Deși Trump părea să aibă un ușor avantaj în ceea ce privește numărul de vizualizări pe canalul de YouTube și angajamentul pe Facebook, Brunson consideră că niciuna dintre echipe nu a reușit să implementeze o strategie de social-media eficientă. Specialistul în marketing subliniază că în epoca digitală, prezența activă și strategia de conținut pe canalele sociale sunt esențiale pentru a atrage și mobiliza audiența și electoratul.
Pentru analiza campaniei de email marketing a ambilor candidați, Russell s-a bazat pe ajutorul unui prieten și soția acestuia. Având opțiuni politice diferite, s-au oferit să îi împărtășească conținutul email-urilor primite de la candidatul favorit.
Astfel, echipa de campanie a Kamalei trimitea câte 3 SMS-uri/zi și 2 email-uri, de la expeditori diferiți din echipă. De la echipa lui Trump, se primea câte un singur SMS/zi care conținea un mesaj cu un link către o pagină de donații de $5.
După introducerea adresei de email pentru a te alătura mișcării „Join our Movement”, nu a existat nici un follow up. Lucru care pare ciudat!
Efortul depus de fiecare candidat în campanie pentru creșterea nivelului de credibilitate și popularitate, dar și a-i determina pe oamenii să se alăture unei cauze sau alta prin donații de bani, sunt numite de Brunson demonstrații dramatice (Dramatic Demonstrations). Iar aici, expertul în marketing apreciază eforturile celor doi de a crea „demonstrații dramatice memorabile și de puternic impact emoțional”.
Unul dintre aceste momente remarcabile a fost Show-ul creat de Oprah la Detroit, pentru Kamala Harris. Cu ocazia acelui eveniment, Oprah a adus personalități și celebrități mari, care prin prezență, declarații și asociere au creat dovezi sociale importante, de mare impact, pentru votanți.
De cealaltă parte, apariția lui Donald Trump la unul dintre restaurantele McDonald’s unde și-a pus halatul și a lucrat aproape 1h, cot-la-cot cu angajații, a valorat mai mult decât o investiție de 10 milioane de dolari în reclame plătite.
Alte două „demonstrații dramatice” creatoare de momente memorabile și de impact care pot contribui la creșterea notorietății și a implicării electoratului, au fost apariția lui Trump la UFC (Ultimate Fighting Championship) și întoarcerea la Butler Farm, locul unde a fost rănit în timpul unei tentative de asasinat. Este evident ca astfel de acțiuni spectaculoase, cu accent dramatic, pot genera o atenție mediatică mai mare și un angajament ridicat din partea susținătorilor.
Și, tot la capitolul acțiuni memorabile și de impact, nu poate fi trecută cu vederea invitația lui Donald Trump la podcastul lui Joe Rogan, Joe Rogan Experience!
Atât în viața politică, cât și afaceri, parteneriatele strategice(joint ventures) reprezintă o modalitate ideală pentru creșterea credibilității și a vizibilității. În cazul Kamalei, parteneriatul făcut cu Oprah a condus la obținerea simpatiei venite de la celebrități, actori cunoscuți, colaboratori și fani Oprah. La fel, un plus de imagine i-au creat și parteneriatele încheiate cu companii de Media, ca Fox News.
De cealaltă parte, Brunson constată că Trump a avut un avantaj, datorită colaborării sale cu personaje mai influente precum Elon Musk și Robert F. Kennedy Jr. În ciuda controverselor apărute la adresa lui Elon, asocierea cu cel mai bogat om de pe planetă (la un moment dat!), dar poate că și faptul că… persoanele controversate se atrag, aceste asocieri au adus, cu siguranță un plus de credibilitate și expunere suplimentară campaniei lui Trump, prin mobilizarea de noi segmente de alegători.
Legat de parteneriatul strategic făcut de Trump cu Robert F. Kennedy Jr., fiul președintelui asasinat, John F. Kennedy, este de remarcat asemănarea foarte mare a sloganului: „Make America GREAT Again„, mesajul lui Trump și „Make America HEALTH Again„, mesajul lui Robert F. Kennedy Jr.
CONCLUZIE
Deși analiza făcută de Russell Brunson nu s-a dorit a fi o predicție electorală, ci mai mult o demonstrație de analiză de marketing, ea ne oferă o perspectivă unică asupra modului în care principiile solide din marketing se pot aplica și în contextul unei campanii politice. Nu s-a descoperit încă o rețetă exactă a succesului, însă, urmând anumite principii și patternuri, multe dintre rezultate pot fi previzibile și predictibile. La fel a făcut și prin această evaluare în detaliu a strategiilor celor doi candidați, prin identificarea punctelor forte și puncte slabe, al abordării acestora, învingătorul în alegeri putea fi intuit iar rezultatele predictibile.
Dacă ți-a fost de folos acest articol mi-ar place să îți împărtășești părerea printr-un comentariu și, dacă consideri că poate fi de interes pentru cineva, dă-l mai departe.
Mulțumesc!
SURSE DOCUMENTARE ARTICOL:
Ghid Complet: Cum să Devii Creator de Conținut Digital
Totul despre VideoExpress.ai: Un Tool Complet de Creare Video
Bazele AI: 99% din utilizatorii ChatGPT NU ȘTIU asta…
Ghidul Complet al Modelelor ChatGPT: Tot ce Trebuie să Știi în 2025
Ghid de Marketing pentru Sărbători publicat de TikTok