„Sunt unele lucruri pe care le știi, dar nu știi că le știi. Doar atunci când vei afla ceea ce nu știai că știi, vei putea începe dezvoltarea!” ~ Milton Erickson
De cand am inceput promovez programul national al primei scoala de coaching din Romania, „Campionii au coach„ printre multe alte intrebări pe care le primesc, una sună, firesc de altfel …
Cum îmi aleg un business coach potrivit pentru mine pentru afacerea mea?
Mai inainte de a răspunde la această intrebare, să facem totuși o mică introducere pe înțelesul tuturor, mai ales având in vedere faptul că termenul de „coaching” este un cuvânt foarte des auzit în lumea managerilor de astăzi. Dar, pe cât e de comun, pe atât e de neclar pentru multe persoane. Iar de aici, intrebările par să curgă în cascadă, făcând lucrurile și mai neclare…
Deci,
„Ce este de fapt coachingul?”,
„Cum poate să aibă coachingul un impact pozitiv asupra profitabilității companiei mele?”,
„Cum poate cineva din exterior, care nu a luat niciodată contact cu industria în care activez, să știe mai bine decât mine ce decizii trebuie să iau?”,
„Este coachingul doar o activitate la modă, fără prea multă substanță, sau e ceva profund, care poate să mă ajute să obțin rezultate concrete?” ….
Acestea sunt doar câteva dintre întrebările care ne trec prin minte atunci când ne gândim la acest nou trend. Efectele pozitive ale programelor de coaching au fost însă demonstrate prin sute de studii de specialitate și observate în viața reală în lumea businessului occidental.
Ce este coachingul?
Ca să evit o definiție ca la „școală”, aș putea spune despre coaching că este un proces de dezvoltare, de învățare, un drum plin de revelații și de uimire, o călătorie care are ca destinație succesul.
Practic, prin coaching, managerul reușește să descopere soluții, alternative, resurse sau răspunsuri acolo unde a căutat cel mai puțin: chiar în compania pe care o conduce. Nu este vorba nici pe departe despre transmiterea unor soluții standard sau despre învățarea unei tehnologii aplicabile în orice structură, ci mai degrabă despre o descoperire a resurselor proprii, încă neexplorate sau insuficient folosite.
Denumirea de „coach” pornește, evident, de la antrenorul sportivilor de performanță. Atleții pot doborî recorduri pe care nici nu ar fi crezut că le pot atinge doar dacă au în preajma lor un antrenor bun. Acesta are responsabilitatea de a susține, de a îndruma, de a pregăti fizicul și psihicul sportivului, dar şi de a-l forța, poate, să își depășească anumite bariere personale.
În business, coach-ul are exact aceleași responsabilități: prin antrenament și prin aplicarea unei strategii bine gândite, sprijină managerii în depășirea propriilor limite, echilibrarea tumultului din viața personală, diminuarea stresului de la serviciu și, implicit, creșterea performanței organizaționale.
Acum ca ne-am lamurit ce inseamnă un coach, să vedem …
Cum imi pot alege un coach potrivit?
În era sa de debut, conceptul de „coach” descria o persoană cu extrem de multă experiență care, după ce a trecut prin fel de fel de experiențe, ajungea să poată da sfaturi, să poată îndruma novicii pe drumul spre succes, un fel de “bătrân înțelept”, în lumea businessului. Este adevărat și absolut firesc că experiența ne învață multe dintre soluțiile corecte, însă aceste soluții nu sunt în mod necesar aplicabile și pentru alte companii, pentru alți manageri, alte situații.
După multe eșecuri de-a lungul timpului, oamenii și-au dat seama că, de fapt, nu experiența este cea care contează cel mai mult, ci mai degrabă felul în care coach-ul reușește să pună în valoare acel potențial încă neexploatat deja existent în „atleţii” pe care îi antrenează. Astfel, există persoane cu mai puțin know-how, dar care reușesc să pună punctul pe ”i” și să îi determine pe manageri să ia cele mai bune decizii. Regăsim în această profesie specialiști din domeniul psihologiei, psihoterapiei, economiei, din afara sferei de business. Însă, este important ca un coach să fie inteligent, empatic și aibă o specializare reală, care îi oferă titulatura de „coach”.
Fiind o meserie interesantă și „la modă”, la fel cum a fost și profesia de trainer, acum câțiva ani, există pe piață și multe persoane care nu respectă anumite standarde de calitate și nu ar avea în mod real ce să caute în acest domeniu. Însă, ca orice profesie liberală nouă și mai puțin reglementată, este firesc ca acest lucru să se întâmple și cred că piața va tria în mod natural furnizorii de servicii de coaching, la fel cum a făcut-o și în alte domenii.
Privind partea pozitivă, există și profesioniști în meseria de coach, care au foarte multe de oferit managerilor români. De aceea, contează modul în care selectăm coach-ul. Pentru ca procesul de dezvoltare personală și a businessului să fie reale, este important să iei în considerare trei aspecte esențiale:
Trebuie să te asiguri că persoana respectivă are pregătirea / formarea corespunzătoare, că diplomele pe care le afișează în portofoliu nu sunt doar cursuri fără însemnătate sau certificări fabricate, iar clienții din portofoliu sunt reali. Aceste lucruri se pot verifica sunând doi-trei clienți cu care persoana a lucrat și întrebându-i în mod concret care au fost rezultatele obținute. De asemenea, este util să întrebi și coach-ul despre metodologia utilizată și să ceri detalii despre cum ar putea fi aplicată aceasta în cazul tău personal. Dacă argumentele sunt convingătoare, poți trece la următorul element.
După ce coach-ul realizează o analiză atentă a situației în care te afli, se pot formula o serie de obiective. De multe ori, sucesul unui program de coaching depinde de cât de specifice sunt aceste obiective, gradul lor de relevanță, criteriile de monitorizare și termenele-limită stabilite. Un coach care livrează o serie de obiective standard sau care se bazează pe un simplu “mai vedem” are toate șansele să ducă la bun sfârșit un program ale cărui rezultate să fie complet neclare sau mai rău, să nu existe deloc.
Chiar dacă este riscant, uneori, să te bazezi pe intuiție în deciziile pe care le iei, este la fel de riscant să lucrezi, la nivel de dezvoltare personală, cu cineva cu care nu ești cu adevărat compatibil. În coaching, este vorba în mare măsură și despre relația terapeutică dintre tine și coach, de modul în care acesta îți este partener în procesul de dezvoltare. El trebuie să fie partenerul tău de încredere pe drumul către atingerea obiectivelor stabilite și trebuie să te poți baza că influența pe care o are asupra ta este una pozitivă.
Cum functionează un program de coaching?
Programele de coaching produc anumite schimbări în oameni, îi fac să fie mai echilibrați, mai puțin stresați, mai motivați, mai senini și îi ajută să își îmbunătățească anumite abilități-cheie. De fiecare dată când mă întâlnesc cu un manager al unei companii, răspunsul la întrebarea firească „Ce faci?”, indiferent de dimensiunea companiei, este „Am multe pe cap, sunt foarte aglomerat(ă)” sau alte variante similare. De cele mai multe ori, participanții în cadrul unui program de coaching fie că nu reușesc să echilibreze viață personală cu viața profesională ori să facă față stresului, fie că întâlnesc alte situații dificile pe care nu știu să le gestioneze. Majoritatea managerilor sunt într-o agitație constantă, din care rareori reușesc să scape. Dacă oamenii devin mai buni, mai liniștiți, mai productivi, automat profitabilitatea businessului crește, erorile se diminuează și, implicit, se va observa o creștere generală.
Revenind la una dintre întrebările pe care le-am adresat la început, ești probabil curios cum poate un om din afara companiei să știe mai multe decât tine despre deciziile pe care trebuie să le iei. Ei bine, nu știe nimeni mai bine decât tine! Acesta este adevărul. Și în cazul acesta urmează întrebarea firească: „dacă eu știu cel mai bine, de ce aș mai avea nevoie de un coach?”
Unul dintre cele mai frumoase răspunsuri la această întrebare este inspirat din lucrările celebrului Milton Erickson:
„Sunt unele lucruri pe care le știi, dar nu știi că le știi. Doar atunci când vei afla ceea ce nu știai că știi, vei putea începe dezvoltarea!”
Acest articol este scris de Diana Arghire, psiholog şi trainer, Brightway si publicat initital pe Manager Express
Donald Trump vs Kamala Harris: Analiza de Marketing a Campaniei Electorale
+50 Idei de Afaceri Profitabile în 2025
Ioan Cosmescu: Povestea Omului Care a Revolutionat Medicina
Scam Copilot: Detectorul de escrocherii cu Inteligență Artificială de la Bitdefender
10 Surse GRATUITE Pentru A Deveni MASTER Prompt Engineering