Oricine incepe o afacere sau are in proiect un start-up, are in vedere, si isi alcatuieste (daca nu, trebuie!) un set de reguli si principii, un fel de ghid (cu oarecare grad de flexibilitate, bineinteles) pe care il respecta cu sfintenie! Poti intreba orice antreprenor si iti va confirma acest lucru, fara nici o tagada. De altfel, secretomania este straina majoritatii oamenilor de succes, si asta este explicabil, deoarece, una din calitatile acestora o reprezinta generozitatea!
De altfel, daca dai o cautare pe Google, nu cred ca exista om de succes, antreprenor, sportiv, artist, care sa nu-si fi facut publice cu vreo ocazie, setul de reguli si principii care i-au guvernat viata. Chiar aici, pe AISUCCES.ro, vei gasi cateva astfel de reguli, atat de la oameni de succes romani, dar si straini: Leonard Doroftei, Amalia Sterescu, Bruce Lee, Bruno Medicina, Oprah Wingfrey s.a.
Din aceeasi categorie, a setului de reguli pe care le stabileste un antreprenor in momentul cand se gandeste la un start-up, am gasit recent intr-un interviu acordat de Mark Cuban revistei Entrepreneur, , reguli pe care Mark spune ca si le-a stabilit el insusi, in clipa cand s-a gandit sa puna bazele propriei companii.
Pentru cine nu a auzit, Mark Cuban(n.1958), este un antreprenor american milionar foarte popular (locul 222 in FORBES, in septembrie 2013), fondator al mai multor companii, proprietar al echipei profesioniste de baschet din Dallas, Texas – Dallas Mavericks, business angel dar si unul dintre „rechinii” emisiunii Shark Tank, echivalentul Arenei Leilor de la noi.
Citit cele 12 Reguli, ai impresia ca il urmaresti pe „rechinul” Mark Cuban discutand cu participantul la Shark Tank … Mark Cuban! 🙂
1. Nu incepe o afacere fara sa ai o obsesie pentru ceva ce iti place cu adevarat.
2. Daca ai o strategie de exit, atunci afacerea nu este o obsesie. (ce-ar spune oare Marius Ghenea despre asta?)
Ai un startup si cauti mentori, investitori sau feedback pentru produsul pe care il construiesti? La Bucure?ti Business Days, intre 10 si 11 decembrie ti se ofera sansa de a pitch-ui si de a primi feedback personalizat. Grabeste-te mai sunt doar 7 locuri disponibile! Inscrie-te aici!
3. Angajeaza doar oameni care, crezi ca vor lucra in afacere cu placere.
4. Planifica-ti cresterea vanzarilor. Trebuie sa stii cum compania ta va face profit si modul cum se vor derula in mod efectiv vanzarile. (previzionari).
5. Cunoaste-ti competentele si concentreaza-te pe punctele forte! Plateste-ti oamenii cei mai profesionisti. Obtine cei mai bun de la angajatii tai. In afara competentelor de baza, angajeaza oameni care se potrivesc culturii tale organizationale dar nu necesita salarii prea mari.
6. Un expresor de cafea? Razi de mine? Cafeaua este pentru adormiti! Apa minerala este gratuita. Pranzul este un prilej deosebit pentru a iesi din birou si a face networking. Sunt 24 de ore intr-o zi, si daca angajatii iubesc ceea ce fac, vor cauta modalitati prin care sa fie cat mai eficienti la locul lor de munca.
7. Nu sunt birouri! Birourile deschise pastreaza toata lumea in ton cu ce se intampla si mentine energia ridicata. Daca un angajat spune ca are nevoie de intimitate, arata-i cum se foloseste incuietoarea de la baie. Intr-un star-up nu exista intimitati. Este deasemenea important sa nu angajezi executivi care sa-si indeplineasca intru totul sarcinile in start-up. Cea mai mare temere a mea, a fost ca sa angajez pe cineva a carui dorinta e sa-si construiasca un imperiu personal. In cazul in care persoana respectiva cere bilet la avion la clasa I si secretar personal, renunta la el! Daca un executiv nu doreste sa dea telefoane de vanzare, renunta la el! Ei sunt prea plini de sine si increzuti si vor polua atmosfera din companie.
8. Pana vine tehnologia, porneste cu ceea ce ai! Acesta este in totdeauna modul cel mai ieftin de a porni. Daca te pricepi la Microsoft Office, porneste cu Microsoft Office; daca te pricepi la Vista sau Apple, intreaba-te mai intai, la ce-ti pot folosi cunostintele pentru Vista sau Apple, si foloseste-le! Intr-un star-up, lasa-ti si angajatii sa faca ceea ce stiu mai bine cu, si pe programele pe care se descurca cel mai bine!
9. Mentine un model organizational uniform! Daca intr-un start up vei avea manageri care se vor raporta la manageri, vei esua. Abia dupa ce vei dapasi statutul de start up, vei putea crea politici pentru manageri care se raporteaza la manageri.
10. Nu cumpara niciodata insemne! Un semn sigur de esec pentru mine, este atunci cand un start-up imi trimite tricouri inscriptonate. Daca angajatii tai lucreaza cu publicul sau folosesc aceste tricouri in contact cu clientii sau la anumite show-uri, e ok! Dar daca te gandesti ca angajatii tai vor purta aceste echipamente in timpul liber, gresesti enorm si nu ai idee cati bani irosesti in van!
11. Nu angaja niciodata o firma de PR! O firma de relatii cu publicul va suna sau va trimite e-mail peroanelor cu care deja au o relatie, persoanelor care ii cunosc si care le cunosc site-urile. Aceste firma isi publica, in mod regulat, newsletterul. Ori de cate ori isi vor trimite e-mailul vor face, trimitere in mod profesionist si la afacerea lor! Scopul lor este sa castige noi clienti.
12. Fa din slujba o distractie pentru angajati! Pastreaza un nivel al stress-ului constant, recompenseaza-ti oamenii si recunoaste-le realizarile! Prima mea companie, MicroSolutions, dar si Broadcast.com recompenseaza cu cate o excursie sau o petrecere, de fiecare data cand se inregistreaza vanzari record sau sunt evenimente deosebite. Oamenilor si angajatilor le plac petrecerile reusite!
„Regulile” din acest articol pot fi gasite explicate si detaliate pe larg in cartea How to Win at the Sport of Business: If I Can Do It, You Can Do It (2013) scrisa de Mark Cuban (disponibila pe Amazon si iTunes).
La final, as fi curios sa aflu si parerea ta legat de acest mod de gandire „ámerican”, de crezi ca aceste reguli sunt valabile si pentru un start up in zona noastra, europeana, si nu in ultimul rand, daca citirea acestui articol ti-a fost de vreun folos!
Daca da, te invit sa dai un like si un share, astfel incat ca mesajul sa ajunga mai departe si la altii care au nevoie de claritate, viziune si sfaturi venite de la un om de succes care a reusit! Iti multumesc!