De la mit la realitate. Alte 10 mituri dintr-o 100, despre Antreprenori si Antreprenoriat, demontate! (II)

Shares

Acum aproximativ 2 luni in urma, plecand de la singura carte (in opinia mea) de antreprenoriat din Romania, cartea lui Marius Ghenea, ”Ántreprenoriat. Drumul de la idei catre oportunitati si succes in afaceri’‘, scriam un articol in care demontam 10 mituri despre ceea ce crede sau se stie (ne cei din afara) despre antreprenori si antreprenoriat.  In ultimele trei saptamani, participand la cateva intalniri de business majore, am constatat ca, in general, cei mai multi dintre noi suntem de acord cu faptul ca antreprenorii trebuie sa gandeasca DIFERIT si sa isi asume anumite RISCURI, pentru a reusi. Totusi, antreprenorii foarte ambitiosi merg dincolo de platitudini, atat in actiune, cat si in gandire si deseori nu isi expun adevaratele conceptii, temandu-se ca nu cumva sa ii „alieneze” pe oamenii „obisnuiti” si sa fie catalogati drept fanatici.

Aceste concluzii mi-au fost confirmate si de lectura ultimei carti pe care am citit-o, „Mintea Antreprenorului – 100 de Credinte esentiale, caracteristici si obiceiuri ale antreprenorilor de succes „, carte scrisa de antreprenorul in serie Kevin D. Johnson, presedintele Johnson Media Inc. Cele mai multe din aceste caracteristici-cugetari sunt lipsite de surprize, precum cea care spune ca „gandeste in termeni mari si creeaza noi piete”;  totusi, urmatoarele zece realitati ar putea spulbera unele mituri antreprenoriale, puternic inradacinate in constiinta publica.
1. Riscul nu este atat de… riscant
Antreprenorii sunt constienti de probabilitatea ridicata a producerii unui esec, dar nu „adora” neaparat sa joace riscant. Ei isi asuma riscuri CALCULATE si inclina situatia in favoarea lor. Trebuie sa aiba suficient de multa incredere in ei insisi, completata de cunostintele profesionale, relatiile puternice, averea personala, pentru a vedea un risc apropiat de zero.

2. Afacerile sunt pe primul loc, familia, pe al doilea

Aceasta realitate nu este una egoista. Pur si simplu, antreprenorii recunosc deschis ca bunastarea FAMILIEI depinde de succesul AFACERII lor, nu invers. Ai renunta la o afacere de un milion de euro, doar pentru a fi spectator la un meci de baschet in care joaca si fiul tau?

3. Sa-ti urmezi pasiunea? E un mit

Cauta mai intai un model bun de afacere. Pasiunea ta este indreptata spre o cauza nobila, cum ar fi combaterea saraciei in lume, dar s-ar putea sa dauneze grav business-ului. In orice business, vei descoperi lucruri ingrozitoare, care trebuie insa facute, precum un cold calling sau concedierea unor angajati neproductivi, care au rate la apartament. Cum se impaca afacerea cu pasiunea si relaxarea? Greu.

4. A fi antreprenor nu inseamna a fi propriul tau SEF

Antreprenorii de succes nu sunt interesati sa fie sefi. Cei care vor libertatea de a face tot ce isi doresc si cand isi doresc nu vor fi antreprenori de succes. Pentru a fi un antreprenor de succes, disciplina reprezinta o virtute si trebuie sa ii accepti pe noii sefi in calitate de investitori, parteneri si clienti.

5. „Concediaza-i” pe clientii care te terorizeaza

Esti antreprenor? Angajator? Cu siguranta ca ai cativa clienti care profita de tine, care se pun in fata clientilor buni. Cei mai buni antreprenori stiu sa ia decizii dure, sa ii pastreze si pe clientii mai putin intelegatori, sa ii trateze cu acelasi respect, sa minimizeze frustrarea, fara sa isi piarda reputatia. Nu poti multumi pe toata lumea, in acelasi timp.

6. Ignoranta poate „ucide” spiritul antreprenorial

Este bine sa fii familiarizat cu industria in care doresti sa activezi, dar de multe ori, oamenii vaneaza mai multe oportunitati, fara sa inceapa ceva concret. In alte situatii, antreprenorii sunt deschisi la noi sectoare de afaceri, astfel incat nimeni nu cunoaste viitoarele provocari. Antreprenorii seriosi au incredere in capacitatea lor de a „vana” o oportunitate (una si buna).

7. Nu te grabesti sa obtii un teanc de diplome

Daca esti deja antreprenor, nu are sens sa iti mai umpli rafturile bibliotecii cu diplome universitare. E o pierdere de timp. Daca vrei sa devii antreprenori si deja ai o experienta in business, poti trece peste obtinerea unor studii.

8. Esti ciudat, dar „te tratezi”

Antreprenorii, mai ales cei din domeniul tehnologic nu „se nasc” lideri, ci devin lideri. De fapt, sa fii ciudat reprezinta o „virtute” in tagma antreprenorilor. Potrivit unor studii, ADD-ul (attention-deficit disorder) reprezinta o afectiune frecventa in breasla antreprenorilor, precum si problemele de comportament si personalitate.

9. Un cec nu inseamna nimic

Fiecare antreprenor isi aminteste de zilele naive in care a primit primul cec de la clienti. Cand primesti o comanda, un cec, cand semnezi un acord verbal sau chiar unul scris, nu te bucura prea tare. Pastreaza bucuria pentru momentul in care vei simti „verzisorii” in mana sau pana realizezi o interogare a contului bancar.

10. Cold call-ul este un mit

Cold call-ul nu exista. Daca esti un antreprenor de elita, n-o sa dai peste nimic „rece”. Ai la indemana internetul si mai multe resurse, poti „incalzi” orice oportunitate si astfel nu iti vei pierde timpul (atat al tau, cat si al celorlalti). Fa-ti temele si astfel vei putea profita de competitie.

Cele 100 de principii, din care am selectat doar 10, sunt grupate pe urmatoarele criterii: strategie(1-35), educatie(36-37), resurse umane( 38-50), finante( 51-63), marketing si vanzari( 64-76), leadership(77-83) si motivatie (84-100).
Cartea este o lectura placuta si usor digerabila se gaseste deocamdata doar pe Amazon in limba engleza, insa daca vor exista solicitari si comentarii, voi continua cu publicarea celorlalte 90 de credinte, caracteristici si obiceiuri ale oamenilor de succes.
Pana atunci, te invit sa imi scrii printr-un comentariu, care este parerea ta legata despre miturile despre antreprenori!
Iti multumesc!

Comments

About the Author Adrian Iacob

Online Business & Marketing Sr. Consultant, Strategist

follow me on: