Povestea
Mariei Sharapova, rivala nr.1 la acest moment a
campioanei noastre Simona Halep, care este si jucătoarea de tenis ce la numai 17 ani a reuşit să câştige finala de la Wimbledon, am citit-o recent in
Bloomberg Business si mi-am spus că merită impărtăşită si altora… Te invit sa citesti in continuare o poveste rupta parca din povestile Fratilor Grimm …
Sharapova, primavara 2015, in Los Angeles. Photo: Ture Lillegraven
Dupa ce s-a impus în faţa numărului 1 mondial de la vremea respectivă, Serena Williams,
Maria Sharapova a ajuns în prezent cea mai bine plătită sportivă din lume, conform publicatiei
The Richest.
“Îţi doreşti să joci împotriva celei mai bune, iar ea este cea mai bună”, a declarat Sharapova despre Serena Williams intr-un interviu in urma cu cativa ani. Dar povestea Mariei, se aseamana oarecum, cu cea a Serenei… La fel ca Serena Williams(33 ani), care a crescut jucând tenis pe terenurile din Compton, California, Sharapova, nascuta in Gomel Nyagan, din Ucraina, a lucrat din greu pentru evoluţia sa. Părinţii săi au fugit în Siberia, la patru luni de la explozia care a avut loc la Cernobîl în 1986, după ce peste oraşul lor, începuseră să se aşeze valuri de radiaţii. Pe parcursul următorilor ani, Sharapova avea sa devina cunoscută în toată Rusia.
Acest lucru i se datoreaza in mare parte
Martinei Navratilova, o fostă campioana, care a remarcat-o pe un teren de tenis în oraşul-staţiune Soci pe micuta Sharapova care avea doar 6 ani şi i-a recomandat să-şi împacheteze lucrurile şi să se înscrie la
Academia de Tenis a lui Nick Bollettieri, din Florida. “
Singurul lucru pe care mi-l amintesc de atunci este împachetatul cărţilor”, spunea Sharapova într-un documentar ESPN despre copilăria sa. “
I-am spus mamei mele că trebuie să mă asigur că am cu mine o parte din ţara mea”.
„Nu plec acasă fără să obţin o a doua şansă. Nu asta mă reprezintă. Sunt un competitor”
Sharapova, Wimbledon, 2004 Photo: Odd Andersen
Mama sa nu a putut obţine o viză, aşa că Sharapova şi tatăl ei, Yuri, au început o nouă viaţă de unii singuri. De-a lungul copilăriei sportivei, tatăl acesteia a avut câteva job-uri pentru a putea să-i plătească studiile academice. Din cauza programului său, rareori s-au putut vedea pe parcursul unei zile în care Yuri îi lăsa fiicei mâncare pregătită pentru a şi-o încălzi singură. “Mi-am petrecut mult timp de una singură”, a mai spus Maria în documentar.
Însă toate sacrificiile au meritat, iar planul lor a funcţionat. La începutul anului 2000, Sharapova a devenit o sportivă de senzaţie. A avut parte de admiraţia compatrioţilor ruşi şi de cea a
Annei Kournikova, un fenomen la acea vreme. Determinarea Mariei Sharapova a ajuns la un nivel mult mai ridicat faţă de cel al Annei Kournikova. La doar 17 ani a reuşit să o învingă pe Williams în 2004 în finala de la Wimbledon. Cariera sa a luat amploare, iar victoriile au venit una câte una: în 2006 a învins-o pe Justine Henin în finala de la U.S. Open, în 2008 a câştigat titlul de la Australian Open, în 2012 a câştigat finala de la Roland Garros, iar în 2014 a obţinut pentru a doua oară o victorie la French Open, de data aceasta jucând împotriva româncei Simona Halep.
Rezultatul intalnirilor dintre Maria si Serena este de 17 la 2 in favoarea Serenei, insa, se pare ca acel dezechilibru s-a intamplat si datorita leziunilor majore pe care Maria le-a suferit din 2.000 in mod repetat. După ce a pierdut finala Australian Open de anul acesta, în care a jucat cu Serena Williams, Sharapova spune că: “Într-adevăr, n-am câştigat jocurile împotriva ei de prea multe ori, însă, de vreme ce am ajuns să fiu în competiţie cu ea, înseamnă că fac ceea ce trebuie. Nu plec acasă fără să obţin o a doua şansă. Nu asta mă reprezintă. Sunt un competitor”.
Atitudinea de luptatoare pe care o are in teren si care o determina sa nu se consoleze cu locul secund, o are si in calitate de antreprenor si bun investitor al banilor castigati.
Astfel, folosindu-se de calitatile sale native: frumusete, inaltime, alura, Maria a incheiat contracte destul de inspirate care i-au adus, conform
FORBES, titlul de cel mai bine platit atlet de sex feminin din ultimul deceniu. Doar in 2014, Maria a incasat 22 milioane $ din angajamente, contractul de 70 milioane $ pe termen de 8 ani cu Nike, un altul pe 5 ani cu Evian, dar si alte angajamente cu companii mai mici Cole Haan, Tag Heuer si alte branduri.
La scurt timp dupa ce a fost invinsa in turul 4 la Indian Wells de catre jucatoarea italiana Flavia Penetta, la Miami Open, Sharapova participa la o petrecere sponsorizata de Porsche Volwagen, ocazie cu care este numita Ambasador al brandului.
„Arata ca un foto-model intr-un auto-show – a spus Viktoria Wohlrapp, Senior Marketing Manager Porsche, dar nu pentru asta am angajat-o. Porshe este cel mai profitabil brand din lume, insa 85% dintre clienti sunt barbati. Compania si-a propus sa-si creasca numarul de vanzari si in randul femeilor, iar managementul spera ca asociind imaginea unui atlet feminin atat de important cu brandul, ar putea ajuta la corectarea echilibrului dintre cumparatorii barbati si femei.„
Ar putea ca Sharapova „sa vanda” masini? – „E foarte greu de spus” – a admis Wohlrapp, ” dar pentru noi este un lucru de imagine. A fost foarte greu sa gasim pe cineva care sa se potriveasca cu brandul, si simtim ca Maria si Porshe este asocierea mult-cautata.”
De altfel, Anita Elberse, profesor la Harvard Business School a scris un studiu de caz in 2010 despre „construirea” brandului Sharapova, in care demonstra cum angajarea unei celebritati poate creste cu peste 4% vanzarile unei companii. Cu un brand cum este Nike, efectul Sharapova poate fi usor de masurat. Compania vinde o linie completa de articole sportive Sharapova, iar cererea pentru aceste articole devine un indicator masurabil al valorii create. Cu ceasuri si masini impactul este mai greu de evaluat.
În 2012, Maria Sharapova si-a luat inima in dinti si a deschis
Sugarpova, o linie de dulciuri, iar ulterior şi-a creat propriul brand de haine şi accesorii. A cheltuit 500.000 de dolari din propriile venituri pentru a-şi fonda compania prin care
a vândut 30.000 de pungi de bomboane online doar în primele luni de la lansare.