10 Lectii de business de la 10 antreprenori in serie pentru succesul tau in Romania anului de gratie, 2014

10 lectii

Fara discutie ca a rezista in afaceri, si mai mult, a avea succes in ultimii 20 de ani, atat pentru antreprenori cat si pentru o piata este performanta uriasa, mai ales cand este vorba de piata din Romania.

Este cu atat mai notabil de notat, de admirat dar si de invatat cum un numar semnificativ de antreprenori au gasit solutii in aceasta perioada de criza (care pare ca nu se mai termina), au inventat si su demonstrat ca fiecare etapa parcursa in evolutia lor este o lectie ce merita a fi preluata si de altii. Pentru cei care sunt deschisi si lasa orgoliul la o parte, aceste lectii pe care vi le ofer mai jos pot alcatui, pe de o parte, to do tricks– scurtaturile necesare pentru a atinge succesul si a obtine rezultatele dorite, iar pe de alta parte, not to do list – o serie de lucruri de evitat.

Cei pe care ii voi prezenta mai jos, si de la care am extras cate o frantura din viata lor transpusa intr-o lectie pentru cine ar fi intresat sa..., sunt  intreprinzatori care construiesc afaceri de succes, le vand pe bani multi, iar apoi o iau de la inceput. Ei sunt numiti, antreprenori in serie. I-am intalnit cu ocazia diferitelor evenimente la care am participat, iar pe multi dintre ei ii puteti cunoaste, intalni si voi, in special la seria de evenimente Business Days.

Sfaturile si lectiile prezentate de acesti oameni care isi conduc businessul cu succes incepe de multe ori cu expresii precum „rezistenta”, „planuri pe termen lung”, „rabdare”… Si un alt lucru pe care l-am sesizat, ca observatie personala a fost acela ca nu trebuie sa fii omul unui singur business pentru a descoperi reteta succesului in afaceri.

LECTIA 1, de la RADU GEORGESCU

radu georgescu

Ca antreprenor in serie Radu Georgescu mi-a marturisit ca „sunt un antreprenor si nu ma vad facand altceva”.  A refuzat propunerea de a conduce departamentul de securitate al Microsoft  pentru a-si lansa in  1992 prima afacere, GECAD Software, o companie specializata în productia si distributia de solutii software. Ulterior, compania si-a largit portofoliul, acum GECAD Group investind în companii tehnologice, din domenii precum securitatea IT, cloud, SaaS, ecommerce, metode de plata si cryptocurrencies (www.gecad.com). In 2010 a facut un exit de succes vanzand serverul de email ePayment catre grupul de comapanii Naspers. Un alt furnizor global de ecommerce, Avangate, ce facea parte tot din GECAD a fost vandut catreFrancisco Partners, una din cele mai mari companii de private equity din Silicon Valley. In prezent, Radu este implicat in  dezvoltarea ecosistemului antreprenorial din Romania fiind activ in initiative precum Venture Connect si Tech Angels, prima retea de investitori privati in startup-uri tehnologice din Romania, infiintata in 2012, unde este de altfel si membru fondator. Lectia pe care o recomanda, din proprie experienta:

„In antreprenoriat, nu toate proiectele au aceeasi sansa de reusita.”

 

LECTIA 2, de la OCTAVIAN RADU

o.radu

Octavian Radu, proprietarul RTC Holding, grup de retail, distributie si servicii, pe care l-a fondat in 1990 si care astazi este format din 13 divizii si aprox. 50 de companii, a ajuns anul acesta la al 13-lea exit, renuntand la o franciza (Debenhams), ultima afacere pe care o mai avea in domeniul modei. Aceasta miscare face parte dintr-o strategie de a inchide toate firmele care erau pe pierdere. Lectia lui Octavian Radu despre cum rezisti dupa ce pierzi  afaceri in care ai investit multi bani? Atat timp cat, din pacate piata interna nu misca si tot ce tine de consumul intern este inca suferind…

„Schimbi strategia si o iei de la capat!” 

 

LECTIA 3, de la MARIUS GHENEA

MariusGhenea-2010

Domeniul in care s-a dovedit a fi cel mai prolific in materie de idei de afaceri cu o valoare care poate sa creasca rapid, este IT-ul. Pentru multi este cunoscut ca unul dintre cei cinci investitori prezenti în emisiunea Arena Leilor dar si ca unul dintre fondatorii  Flamingo. In prezent este presedintele grupului Fit Distribution, dezvoltatorul magazinelor online PCfun si ElectroFun.  In urma cu doi ani, a achizitionat ShopIT si PC Garage, unul din cei mai mari retaileri online locali, printr-o tranzactie despre care Marius imi spunea ca este “cea mai importanta consolidare din întreg retailul online romanesc de la inceputuri si pana in prezent”.

„Orice portofoliu de investitii trebuie sa fie corelat pe investitii noi versus exituri. Ma uit mereu la posibilitati de exituri, de materializare a unor investitii pe care le-am facut in ultimii ani.”

 

LECTIA 3, DE LA FLORENTIN BANU – DEZVOLTA, VINDE, REINVESTESTE

banu.

Fost campion de badminton, Florentin Banu lansa brandul de napolitane JOE, pe care l-a vandut in 2.000 catre grupul elvetian Nestle. Cu banii obtinuti din tranzactie a infiintat un an mai tarziu reteaua de supermarketuri Artima, cumparata in 2005 de fondul de investitii Enterprise Investors, pentru 17 milioane de euro, iar ulterior de Carrefour pentru 55 milioane de euro. „Potrivit tuturor indicatorilor economici, noi suntem pe ultimul loc in Europa, dar acest lucru poate fi privit si ca un avantaj” – spunea Florentin la editia din decembrie 2013 Bucuresti Business Days. Astazi, impreuna cu fratele sau, controleaza, prin intermediul grupului Banuinvest, trei afaceri – Banuconstruct (dezvoltarea si construirea de imobiliare in Timisoara), Banusport (un complex sportiv dezvoltat în Timisoara) si Interpart Production (afacere cu mase plastice si matrite, in special pentru industria auto).

„Cel mai important este sa reusesti sa creezi o companie performanta pe care sa o dezvolti, sa o vinzi la momentul oportun, iar apoi sa reinvestesti. Toti clientii doresc sa faca afaceri cu o companie in care au incredere si care da dovada de credibilitate.”

 

LECTIA 4, de la ION TIRIAC – SPORT VS. AFACERI

ion-tiriac1

Inca de pe vremea tenisului profesionist, talentul lui Ion Tiriac a fost pus in valoare in partidele de dublu, o teorie aplicata si in afaceri, unde partenerii bine alesi conduc la match point.  In acest sens, poate cel mai important „parteneriat” al lui Tiriac este cel cu fiul sau, Ion Alexandru Tiriac, reprezentantul sau in consiliul de administratie al companiilor. Holdingul lui Ion Tiriac include in prezent participatii importante in cadrul a cel putin 40 de companii private, din domenii variate, de la auto, imobiliare, servicii financiare, transport si energie. Printre acestea, unele dintre cele mai valoroase afaceri din Romania: Unicredit Tiriac Bank, Allianz-Tiriac sau Metro Cash&Carry Romania. Aproape toate succesele sale sunt rezultatul unor parteneriate bine alese. Lectia lui Ion Tiriac ar putea fi rezumata  de ceea ce spunea intr-un vechi interviu:

„Meciuri amicale nu exista, sportul te invata sa castigi si sa accepti cand pierzi.”

 

LECTIA 5, de la OVIDIU TENDER – LECTIA DE GEOGRAFIEtender

Inca din 2010, Ovidiu Tender, locul 8 in editia 2013 a Topului Forbes 500, anunta ca va investi masiv in Africa si s-a tinut de cuvant. Harta operatiunilor sale de investitii cuprinde Senegalul, Mauritius, Serbia si Singapore cu servicii geologice si geofizice de achizitii si procesare de date seismice. In timp ce in Romania, compania sa, Vulcan, a intrat in insolventa in 2013, antreprenorul a concentrat majoritatea operatiunilor internationale ale Grupului Energetic Tender. La conferinta de lansare a Topului Forbes, Ovidiu Tender are un potential enorm: „In Africa sunt acum 1,2 miliarde de oameni, iar estimarile arata ca numarul lor va ajunge la 2,4 miliarde. Acestia trebuie sa manance, sa se imbrace, sa doarma.” Trebuie stiut ca antreprenorul deruleaza afaceri si in constructii si in industria farmaceutica, iar lectia pe care o ofera pentru cei care doresc succesul pe termen lung ca antreprenori este,

„(…)sa descoperi zone cu potential. Eu am cautat zone cu resurse geologice importante. In ultimii cinci ani, am invatat ca cel mai important lucru este sa fii competitiv.”

 

LECTIA 6, de la DAN SUCU – CUNOASTE-TI CLIENTUL

dan sucu

Un punc de vedere aparte vine de la antreprenorul Dan Sucu, care dupa douazeci de ani de cand conduce Mobexpert a ajuns la intr-un punct care il face sa nu mai creada in exercitiul planurilor pe termen lung iar lectia pe care a invatat-o este ca retailul nu este altceva decat un „agregator de incredere din partea clientilor.

Intrebat de cei de la Forbes, ce sfat ar fi sa dea celor care vor sa intre in afaceri, in conditiile mediului economic actual, Dan spune ca rabdarea si tenacitatea sunt neaparat necesare,

pentru ca succesul nu apare din prima zi. Realitatea de astazi este mult diferita fata de cea din 1992 si, pe langa entuziasm, e nevoie de competenta. Iar aceasta se deprinde in timp.

Pastrandu-si totusi un ton optimist, el a spus ca, in cele din urma, orice problema este rezolvabila, cu conditia sa stii sa formulezi clar intrebarea si sa o adresezi cui trebuie. „Deciziile gresite pleaca adesea din intrebari incomplete sau prost formulate. Am observat de multe ori ca oamenii se concentreaza mai mult asupra lucrurilor care le lipsesc, decat decat pentru a folosi la maximum ceea ce au, iar o astfel de gandire ii blocheaza.” Si pentru ca clientii delega puterea lor catre un comerciant, cu increderea ca acesta are cea mai buna competenta in a alege pentru ei produse de calitate si la un pret corect, lectia lui Dan Sucu este urmatoarea:

„In urmatorii ani, clientul va deveni din ce in ce mai puternic. Va dori sa ii fie bine cunoscute nevoile si preferintele, sa fie recunoscut cand intra in magazin si sa aiba totul pregatit pentru a fi livrat asa cum si-a dorit.”

LECTIA 7, de la HORIA CIORCILA – COMPETENTA, VITEZA, CURAJ

horiaciorcila

Contextul financiar la inceputul anilor ’90 era unul dificil din cauza inflatiei mari, dar lipsa concurentei a oferit sansa lansarii pe piata a unei banci romanesti care sa fie o alternativa pentru banca de stat, „o idee indrazneata” dupa cum insusi fondatorul, Horia Ciorcila o descrie, gandita la inceput doar ca un brand de Cluj. Depasind numeroase provocari deoarece mediul ecomic era extrem de volatil, trecand dupa 2.000 printr-o perioada de crestere accelerata si extindere, Horia Corcila, fondator si presedinte al Consiliului de Administratie a BT a reusit sa supravietuiasca si perioadei de criza financiara izbucnita in 2008, mai mult dubland cota de piata a bancii, potrivit rezultatelor financiare. Spune ca cea mai importanta lectie pe care a invatat-o in cele doua decenii de existenta consta in constientizarea ca, atat la nivel de companie, cat si de tara e nevoie de trei lucruri importante: competenta, viteza, curaj.

„Lumea in care traim este una foarte competitiva, dar in acelasi timp, foarte volatila.”

 

LECTIA 8, de la IOAN CIOLAN – INCREDERE, ECHIPA, RABDARE

Ciolan_5

Ioan Ciolan este unul din antreprenorii pentru care tentatia de a porni un business pe cont propriu dupa absolvirea Facultatii de Automatizari si Calculatoare din Cluj, a fost la fel de puternica precum dorinta de a se intoarce in orasul natal, Sibiu. Astfel ca, compania pe care a fondat-o in urma cu 20 de ani, Ambient, prima de tipul Do It Yourself(DIY) in sectorul constructiilor, a trecut, ca intr-un montagne russe, de la agonie la extaz. „Criza ne-a zguduit bine pe toti” – marturiseste, insa din fericire, datorita unei echipe de profesionisti pe care si-a format-o, foarte uniti si motivati, a reusit sa transforme criza dintr-o problema, intr-o oportunitate, prin concentrarea eforturilor in zona diferentiatorilor, a investitiei in resursa umana de calitate si, nu in ultimul in rand, in relatii de parteneriat durabile. De aceea poate, echipa pe care a format-o este foarte valoroasa, fiind una cu care „poti sa razbati usor prin furtuna” si, de asemenea, pare croita dupa imaginea reprezentata de fondatorul companiei, in primul rand aceea a unui luptator.

Celor care vor sa porneasca un business in 2014 le recomanda sa incerce sa incerce sa sustina productia si serviciile autohtone si sa tina minte urmatoarea lectie:

„Este foarte greu sa inspiri incredere partenerilor si echipei tale, dar este foarte usor sa o pierzi. Apoi, un antreprenor fara o echipa nu poate construi ceva durabil. Si in cele  din urma, sa deprinda arta rabdarii, pentru ca nici un lucru valoros nu se construieste de azi pe maine”

LECTIA 9, de la RADU FLORESCU

radu florescu

Romanul nascut in America, Radu Florescu, a venit in Romania inainte de revolutie, in 1990, cand avea doar 29 de ani, incepand sa faca afaceri prin intermediul firmei sale Centrade, iar prima afacere s-a constituit din aducerea serialului de mare audienta  „Dallas” la televiziunea romana pentru care a primit in schimb spatiu de publicitate pentru brandul de tigari Kent. La sfarsitul anului 1993, Radu Florescu lanseaza agentia de publicitate Saatchi&Saatchi Romani, filiala retelei internationale Saatchi&Saatchi. Cand a venit in Romania, americanul crescut intr-o societate in care publicitatea este necesara ca aerul, a intuit oportunitatea acestui business pe un teren pustiu. Acum, dupa 20 de ani, constata ca s-au conservat anumite obiceiuri proaste: „Arta de a te invarti in jurul cozii, musamalizarea si cateodata fuga de responsabilitati inca par sa afecteze Romania, la fel ca si obiceiul de a nu da un raspuns direct.”

Principalele 3 lectii pe care Radu Florescu le-a invatat in cei 20 de ani de business in Romania sunt rabdarea, compromisul si perseverenta. El argumenteaza pentru fiecare in parte: „Printre atat de multe provocari dificile si absurde cu care m-am confruntat de-a lungul anilor, rabdarea mi-a fost un aliat puternic. Compromisul il inteleg drept o punte de legatura intre oamenii care au intelepciunea de a-si respecta opiniile, fara sa le respinga in intregime.” Cat despre perseverenta, Radu o defineste ca pe o lectie fundamentala:

„Nu renunt niciodata cu usurinta la nimic din ceea ce fac. Cand sunt concentrat, joc intotdeauna pentru a castiga chiar si atunci cand sansele sunt impotriva mea.”

 

LECTIA 10, de la ANDY SZEKELY – EXERCITIU DE NAVIGATIE PRIN … ESEC

Abdy Szekely - 2010

Andy Szekely, o persoana draga sufletului meu,  este antreprenor, autor, specialist in Peak Performance Si speaker motivational profesionist cu o experienta de 17 ani în domeniu. Este unul dintre speakerii si trainerii care a participat(cu doua exceptii) la toate cele 14 editii Business Days Andy a publicat cinci carti, a produs 53 de CD-uri si DVD-uri pentru educatia adultilor si editeaza un newsletter online cu peste 30.000 de abonati. Din postura de speaker si trainer, Andy Szekely a lucrat cu peste 50 de companii din cinci tari europene si a sustinut prezentari demonstrative în SUA, Canada si China.

Cu putin timp inainte de a publica acest articol, am aflat o veste extraordinara, si anume ca, in semn de apreciere si din generozitatea-i bunecunoscuta, Andy a ales ca AISucces.ro sa-i devina partener de promovare ca urmare a lansarii editiei a 3-a a Speaker Elite, iar tuturor cititorilor care folosesc codul aisucces100 sa le ofere un discount de 100 ron din valoarea cursului! (intra acum sa vezi cate beneficii ai si daca ti se adreseaza). Dar despre acest curs voi vorbi intr-un articol urmator!

La ultima intalnire pe care am avut-o cu Andy, la Timisoara Business Days, afland de intentia mea de a scrie acest articol, mi-a recomandat, in stilu-i caracteristic un exercitiu pentru cititori, care spunea, „va avea o mare legatura cu …. formula esecului, pe care am propus-o si in primul numar al Business Days Magazine” (lansat la Timisoara)

„Te invit, draga cititorule, sa raspunzi la doua intrebari surprinzatoare care fac trimitere la o piesa importanta in educatia oricarui lider: valorile personale. Cele doua intrebari sunt: Care este cel mai mare succes din cariera ta de pana acum? si Care este cel mai mare esec din cariera ta de pana acum? ” Dupa ce raspunzi la ele, te invit sa aprofundezi subiectul cu o intrebare ajutatoare pentru fiecare dintre ele: De ce?

 Scopul acestor intrebari este simplu: nu poti defini un succes major sau un esec rasunator din viata/cariera ta decat daca le raportezi la propriul tau sistem de valori. Cele doua paragrafe vor contine „De ce„-urile vietii tale, adica acele cuvinte care pentru tine inseamna principii de viata ce merita urmate si aparate. Apoi, dupa ce ai parcurs acest exercitiu mai trebuie sa compui lista de cuvinte-cheie ce reprezinta valorile tale importante si ai astfel o harta de navigatie prin viata profesionala. Prima lista reprezinta valorile pe care vrei sa le implinesti iin proiectele tale, adica acele principii care te fac sa simti in mod deplin succesul, iar a doua lista iti arata lectiile de viata cele mai importante pe care inca nu le-ai invatat.

Formula esecului pentru lideri este: esec prezent + lectie despre valorile personale = SUCCES VIITOR. Diferenta fundamentala dintre leaderi si cei care inca invata sa devina leaderi este intelegerea acestei formule. Liderii maturi au invatat sa transforme foare repede esecul in lectie.

*****

Acestea au fost cele 10 lectii de business pe care am dorit sa ti le prezint si tie, preluate, dupa cum ai vazut de la antreprenori romani, care au cunoscut de-a lungul carierei si gustul dulce al succesului dar si amarul esecurilor, dar care, in ciuda provocarilor cu care se confrunta mediul de afaceri romanesc, si a lipsei de predictibilitate legislativa, a crizei sau a concurentei neloiale, au continuat sa creada in visurile lor, si-au redefinit modelele de business, dar si zonele cu potential de investitii, au mers mai departe si astazi pot fi considerati niste INVINGATORI! Niste MODELE de la care cu totii avem ceva de invatat si ale caror lectii ne pot ajuta foarte mult ca instrumente ajutatoare in directia in care dorim sa cunoastem succesul.

Comments

About the Author Adrian Iacob

Online Business & Marketing Sr. Consultant, Strategist

follow me on: